Monday, April 6, 2009

isKh.. iSkH.. IskH.. DaH BaLaS.. ?


Masa umur aku setahun, mak suap aku makan, mandikan aku dan dia jugak yang uruskan semuanya untuk aku, Aku balas budi mak dengan nangis jer sepanjang malam. Sampaikan dia tak dapat tido. Tetap jugak jaga & belai aku..

Masa umur aku 3 tahun, mak sediakan makanan sedap2 dan berzat untuk aku. Mak cakap, supaya aku membesar dengan sempurna. Aku balas budi mak dengan tumpahkan makanan atas lantai. Mak lah yang bersihkan semuanya..

Masa aku masuk umur 4 tahun, mak belikan aku kaler crayon. Aku balas budinya dengan conteng dinding rumah. Mak yang kena marah dengan abah sebab dinding dah kotor..

Bila aku umur 5 tahun, mak belikan baju baru untuk Hari Raya. Aku balas budi mak dengan kotorkan baju sebab jatuh dalam lopak masa excited main dengan kawan-kawan. Mak jugak yang cuci baju yang dah kotor tu..

Bila aku dah berumur 7 tahun, mak hantar aku pegi sekolah. Aku balas budinya dengan menjerit, “TAMAU PEGI SKOLAH!!”. Mak jugak yang terpaksa tunggu aku sepanjang waktu persekolahan..

Masa umur aku 10 tahun, mak hantar aku pegi tuisyen, bawak pegi shopping, hantar aku pegi rumah kawan-kawan aku. Aku langsung tak toleh belakang dan ucap terima kasih pada mak. Tapi mak tetap setia jalankan tanggungjawabnya..

Bila aku berumur 11 tahun, mak belikan aku sebijik bola. Aku balas budi mak dengan menendang bola ke arah tingkap dan pecahkan cermin tingkap rumah jiran. Aku jugak pecahkan pasu bunga mak. Tapi mak sikitpun tak marah malah mak yang jadi wakil aku pegi mintak maaf kat jiran..

Masa aku umur 12 tahun, mak nasihatkan aku supaya jangan banyak sangat tengok TV. Aku balas budi mak dengan asyik tengok TV setiap kali mak keluar dari rumah sampai habis siaran..

Bila umur aku dah masuk 13 tahun, mak tegur fesyen rambut dan baju aku yang kurang sopan. Aku balas budi mak dengan berkata yang mak tak ada TASTE..

Bila umur aku 16 tahun pulak, mak inginkan pelukan anak dia setelah penat bekerja sehari suntuk. Aku balas budi mak dengan kunci diri dalam bilik sorang-sorang..

Masa umur aku mencecah 17 tahun dan lulus exam, mak menangis gembira. Aku balas budi mak dengan tak balik rumah sampai lewat malam sebab pegi enjoy celebrate dengan kengkawan..

Bila umur aku masuk 19 tahun, mak belanjakan banyak duit nak hantar aku ke universiti, tolong aku angkat beg dan barang-barang sampai ke hostel. Aku balas budi mak dengan tak salam mak pun masa dia nak balik. Alasannya malu kengkawan tengok..

Masa umur aku 20 tahun, mak dengan rasa prihatin tanya aku dah ada boyfren ke belum? Aku balas budi dan rasa prihatin mak dengan kata, “mak ni busy body laa..”

Bila umur aku cecah 21 tahun, mak tanya apa cita-cita aku? Aku balas budi mak dengan jawab, “yang penting orang tamau jadik macam mak..”

Bila umur aku 23 tahun, aku dapat kerja yang pertama dan tinggal menyewa sendiri. Mak belikan aku baju untuk aku mulakan kerja baru. Aku balas budi mak dengan bagitau kawan-kawan yang baju tu tak cantik sebab mak yang belikan..

Bila umur aku masuk 25 tahun, aku berumah-tangga. Masa tu mak nangis sebab gembira. Mak kata mak sangat kasih dan sayang pada aku. Aku balas budi mak dengan pindah 300 kilometer jauhnya dari rumah mak dan jarang balik jenguk mak..

Masa umur aku 27 tahun, mak telefon tanya khabar dan bagi nasihat tentang penjagaan bayi/anak. Aku balas budi mak dengan kata, “zaman sekarang dah lain mak..”

Bila umur aku cecah 40 tahun, mak telefon dan bagitau yang mak nak buat majlis kenduri kesyukuran kat kampong. Aku balas budi mak dengan kata, “Alamak..orang sibuk la mak. Tak sempat nak balik..”

Masa umur aku 50 tahun, mak jatuh sakit. Mak perlukan penjagaan dan kasih sayang anak-anak. Aku balas budi mak dengan melawat mak cuma sekali dengan bawak buah-buahan sebungkus sambil merungut, “Orang banyak keje ni mak. Tak boleh lama-lama ni. Kejap lagi dah nak kena balik..”

Dan kemudian, satu hari ditakdirkan mak meninggal dunia……………………

Masa tu aku tak sempat langsung nak balas satu pun jasa mak. Balasan yang aku bagi semuanya yang menyakitkan dan melukakan hati mak…..



jadi,
Siapa AKU??
lu pikir la sendiri……










Pantun 2 kerat:
tepuk dada tanya iman..
bukan tepuk perut tanya setan lepas tu sendawa kenyang..
(errr...ada rupa cam pantun ke ni?? taram ajer laa..)

23 comments:

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

masa umor lima ari?

Monkey D Luffy said...

aku umur 20an lagik

ieNn ZaZa said...

memg xkn tebalas segala jasa2 mak...telalu byk...

besi said...

kita semua berharap agar tidak mengecewakan hati kedua dua org tua kita.........

leena said...

sdey nye...

khaLifah feDi said...

huhuhuh..wei aadil ko wat aq sentap arr dgn n3 nie..adeh !!!

tingkayuk..:)

qishie said...

kalau ayah pula cemna?

a.b geldofg said...

sedih aku baca entry ni :(

harap semua mak akan mjaga taraf syurga yg brada di bawah tapak kakinya dgn baik2
jgn mak salah jugakan kuasa yg allah kasi...ksian kt anak2 mak :)

eliza said...

baca entri ni...aku pun ikut sedih mcm ab geldofg jgk :(

T.u.Y.a said...

makkk!!!!
banyak dah dosa ngan mak..dr lahir sampai la dah besar gedabak nih..
x akan terbalas sume jasa dia..

Y E R N ain said...

sedihhhhhh~~

tmbh2 lg part tenging2 beliau.
she dont deserve it.

insaf.
=(

akuxbiadab said...

lu cite pasal siapa nie???

A a D i I ? said...

a.k.u.p.e.n.t.o.i,
umor lima ari? lu pk la sndiri!!pengsan la aku kalo buat dr umur sehari smpai umor 50 tawun. adeiii ko ni..




Monkey D Luffy,
smpt lg tu nk balas jasa mak.. hehe~




ieNn ZaZa,
tau x pe..so, kena mula dr skg tu!





besi,
bak kata org, sorg mak bole faham 10 org ank tp 10 anak blom tentu bole paham hati sorg mak. kan? =)





leena,
bkn sedey..tp ckp cmni..
"mulai hari ni aku takkan buat cmni kt mak."
hehe~





kf,
hati tisu gak ko ni yek.. hehe, juz kidding!
tingkayuk? errr..nk jwp pe ekk?
ting-ting-gula-batu kot?? haha!




qishie,
errr..bg aku menurun cari idea dulu ekk!




a.b geldofg,
jgn sedey pacik. kalo ko sedey, aku lg sedey..




eliza,
meh la kita sesame sedey.. =(





Y E R N ain,
nt balik mesia, mntk maap kt mak yer.. =)





T.u.Y.a,
uwaaaaaa.....makin la aku sedey.. =(





akuxbiadab,
errrkkk..trus x jadik aku nk sedey. ko ni slow laaa... adeiii!

khaLifah feDi said...

aiyak!!! tingkayuk tue =tq arr hik3..

ko x joging emm ti law joging ajak aq ea...lalala..:)

cucumatlela said...

lu berjiwa seorang anak ketika ini esok lusa lu plak jadi mak ....masa tu lu sendiri mau ingat la..
HUKUM KARMA.

Dato Paduka Masri said...

ko ingat senang ke nak balas jasa mak....???

([:wandisini:]) said...

salam tuan rumah

besh la entri ni

Helmi Razali said...

setuju, memang best

arres™ said...

huhuhuhuh...cemane ko balas balik?

vidadarisakura said...

bukan aku.


hee

A a D i I ? said...

kf,
ajak ko? alaa..ko msti x larat punya. aku tau..




cucumatlela,
tu pasal laa..sblm aku dpt HUKUM KARMA tu, aku kena la ingt2kn diri sndirik.. =)





Dato Paduka Masri,
sape kate tak susah? haha!




([:wandisini:]),
wslm.. best? kalo nak copy, ambiklaa..





Helmi Razali,
=)





arres™,
erkkkk...lu pk la sndiri!!
haha..





vidadarisakura,
bkn aku gak! oke, tipu..aku ada sket. tp tak sume.. lalala~

penjenayah.merah.jambu. said...

kau ialah kau.
kau sape ?
nget~~

A a D i I ? said...

penjenayah.merah.jambu,
yg penting ko bukan aku walaupon sama jantina. haha!

lalala~