Monday, February 23, 2009

RumaH-Ku yaNg diLaNda baNjiR KiLaT

semalam (22 feb 2009), mak buat kenduri yassin + tahlil + doa selamat sempena adik lelaki nak dirikan masjid minggu depan. ngam2 lepas kenduri habis (lepas bacaan tahlil selesai), ujan turun lebat giler. time org2 kenduri makan, 4 kali suis utama 'tertendang' sendiri sebab kilat+guruh. lebih kurang setengah jam hujan turun, bamat (abang yg sulung) jerit kat kitorg adik beradik,
"standby, air dah naik !!"
tak sampai 15 minit dia cakap, air dari parit sebelah rumah menderu naik. dan..kat bawah ni la hasilnya.....


antara makcik2 yg kehilangan selipar..

air naik paras lutut..

bamat (our big bro)

aktiviti cuci rumah lepas hujan teduh & air banjir surut..

ni la hasilnya lepas lebih kurg 1 jam aktiviti cuci rumah dijalankan..

keadaan luar rumah lepas banjir..

jangan terkejut..!! kitorg memang selalu macam ni. hampir tiap kali hujan lebat, ni la aktiviti kitorg. basuh rumah lepas banjir..!! cuma kali ni banjir time kenduri. alhamdulillah, kenduri berjalan lancar cuma time banjir tu agak kecoh. makcik2 yg dtg masing2 kelam kabut balik. aci redah je hujan lebat2. kitorg pun ikut lencun sbb tolong diorg keluarkan motor dari kwsn rumah kitorg.

mana yg sibuk nak redah banjir..

mana yg sibuk cari selipar hanyut. mmg ramai jugak la yg hilang selipar..

mana yg anak kecik menangis sbb takut..

tapi alhamdulillah..semua selamat..

.

cuma..

nak bagitau..

rumah kitorg je yg kena banjir. rumah jiran sebelah menyebelah tak banjir pun. sebab rumah kitorg betul2 tengah2 antara dua bukit. hmmmmm...dah nasib..

.

.

.

nota kaki: aku selalu terfikir..mcm mana ekk mak aku cuci umah sorg2 time kitorg takde? cuci ramai2 ni pun rasa nak patah pinggang. hmmmm.. sian kat mak.......

14 comments:

Monkey D Luffy said...

pasal tak pindahkan rumah ko? kan blh angkat mcm kat tv tu

LyndaWawa said...

kesiannye ko dijot....banyak2 bersabar ye...
dugaan sume tu...

ieNn said...

adus..siannye..kalau ade wat kndr pastu time2 tu gk banjir cam mn..erm...

tetiba teringt lak dolu2 banjir kt skolah..huhu..syok gk main air..hihi..

tp tulaa..susah kn..kalau dh banjir..nk tggu air surut satu hal..nk mengemas satu hal gk..ngn barang2 tu semua..ade yg rosak tak?

guapunyahal said...

alahai.. sian mu

- Isabella - said...

yela..

kesian kat mak??

maybe
2-3 ari baru setel kot??

kot jelah :D

MeGa said...

mmg sangat kilat neh!
em, sian mak..
sorg2 jek...

A a D i I ? said...

Monkey D Luffy,
Hmmmm..nmpk gaya nk kena guna tenaga kapten ni utk pindhkan umah. bole?


LyndaWawa,
aku x pe..cuma kesian kat mak..


ieNn,
alhamdulillah..jumlah kerosakan maybe dlm rm2 je kot. hehe.. x de rosak apaper..sbb dh standby awl2 dr experience lepas2.


guapunyahal,
sian..


Isabella,
x la..time tu gak surut. lps ujan reda. kira air banjir tu sj2 tompang lalu je la dlm umah..


MeGa,
yep, kilat sungguh! huhu~

i.am.belle said...

aduhai, banjir ni mmg haruk. kasihan kamu. nasib baik kamu ni rajin.

Dato Paduka Masri said...

hehehehehe.... hebat rumah korang... dulu rumah aku pun mcm ni... masa kecik... skang dah ade sistem pengaliran yg ok....

apisz said...

aku nak tlg... =)

vidadarisakura said...

muka ko ada masuk tv weh?


jan lupa sebut nama aku..


lalalla

Konspirasi Melankolik Jiwa said...

wah..

knape tak diberitahu awal2..

bleh bawak surf board..

ada ombak tak?

ombak besar tak?

huh~ huh~

Konspirasi Melankolik Jiwa said...
This comment has been removed by the author.
A a D i I ? said...

i.am.belle,
rajin terpaksa-rela. haha.


Dato Paduka Masri,
umah aku skg sistem pengaliran makin ampeh..


apisz,
nk tolon basuh umah ke or tlg angkat umah or tlg maen air?


vidadarisakura,
tak smpt nk msuk tv, air da surut la v..


Konspirasi Melankolik Jiwa,
bukan takat ombak, ikan jaws pn ada skali. kakaka..aku tipu


Comment deleted,
hurhh? sapekah yg sabotaj aku???