Wednesday, December 10, 2008

Di LoPak aiR SeteRusnYa

dia tetap berjalan. daripada hujan turun lebat pada mulanya, sampailah dah berhenti. rintik-rintik yg tadinya kasar-kasar, kemudian makin halus dan kini dah tak ada lagsung. dia masih juga berjalan. tak berhenti.
.
masa hujan turun lebat tadi, dia redah juga. masa rintik-rintik dari lebat jadi halus tadipun dia tetap juga berjalan dan sekarang dia masih juga berjalan. dia tetap berjalan dan terus berjalan. tak ada tanda-tanda yg dia akan berhenti. tanpa payung. tanpa rain coat. dia berjalan juga. terus.
.
langkah diayun. dalam basah kuyup. sambil memijak lopak-lopak takung air yg terbentuk lepas hujan tadi. tak peduli pada mata yg memandang. tak hirau pada org keliling yg melihat pelik dirinya yg lencun. tak ambil kesah pada suara-suara yg mungkin kata dia gila. mereka cuma nampak basah dirinya diluar. tapi tak siapa nampak pada basah hatinya yg masih juga dilanda hujan. yg entah bila akan berhenti.
.
dan tak ada seorang pun yg sedar. sepanjang dia berjalan sejak dari hujan lebat tadi, air mata dia juga sama lebat. sama-sama berlumba turun dengan hujan. dan air matanya bersatu dengan hujan di pipi. turun beriring dari pipi ke dagu dan jatuh ke jalan. itu yg org tak nampak. yg org tak sedar. yg org tak perasan.
.
walaupun sekarang air mata dia sudah kering, sama kering dengan hujan yg sarat ditakung awan tadinya, tapi hujan itu sebenarnya tak pernah berhenti. tetap juga jatuh terus. cumanya air hujan itu turun dalam hati dia saja. cuma dia yg tahu. cuma dia yg rasa. cuma dia. dan dia tetap berjalan terus hingga lelah. atau hingga hujan dalam hati berhenti. mana satu tiba dulu. berjalan. terus. tak henti~

No comments: